ثبت فاکتور در سامانه مودیان

  • چهارشنبه 13/اردیبهشت/1402
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
ثبت فاکتور در سامانه مودیان

بخشی از این سوالات و آموزش ها در مقاله سوالات متداول قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مالیاتی مطرح شده است که می توانید آن را مطالعه کنید.

آیا برای صدور صورتحساب الکترونیکی درج "شماره اقتصادی خریدار" الزامی است؟

اگر خریدار جزو صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باشد درج شماره اقتصادی خریدار در صورتحساب الکترونیکی الزامی است. لیکن در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی باشد نیازی به درج شماره اقتصادی خریدار در صورتحساب الکترونیکی نمی باشد. بدیهی است انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی نیز مناسب با نوع خریدار به شرح فوق تعیین می گردد.

انواع صورتحساب

آیا پس از ارسال صورتحساب الکترونیکی امکان ویرایش آن وجود دارد؟

خیر. مودی می تواند در صورت لزوم صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، ابطالی یا برگشت از فروش حسب مورد صادر نماید. جزئیات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش یا اصلاحی، امکان ابطال صورتحساب الکترونیکی برگشتی یا اصلاحی وجود دارد؟

بله، صورتحساب الکترونیکی جدید مشمول قاعده صورتحساب الکترونیکی اصلی است و امکان اصلاح یا ابطال و صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش وجود دارد.

اگر صورتحسابی دو یا چند بار برگشت از فروش زده شود، با چه راهکاری اطلاعات و شماره صورتحساب مرجع در آن ثبت می شود؟

در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر برای این صورتحساب (برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که هر شماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده می شود.

آیا امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟

بله، در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی نبوده و عضو سامانه مودیان باشد، امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی پس از درج صورتحساب به صورت خودکار در کارپوشه خریدار، حداکثر تا 30 روز وجود دارد. در صورت عدم واکنش خریدار تا موعد مقرر، صورتحساب الکترونیکی به صورت سیستمی تایید می گردد.

آیا تایید صورتحساب الکترونیکی به صورت کلی و گروهی امکان پذیر است؟

بله. با انتخاب یک یا چند صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه امکان تایید یا رد کلی و گروهی وجود دارد.

آیا امکان اصلاح صورتحساب الکترونیکی ابطالی وجود دارد؟

خیر، امکان اصلاح صورت حساب های الکترونیکی ابطالی وجود ندارد.
جزئیات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

شناسه کالا یا خدمت چیست؟ از چه مرجعی باید دریافت گردد؟

شناسه کالا یا خدمتی که شماره 13 رقمی است که به کالا یا خدمت تخصیص داده می شود. به ازای هر ردیف در صورتحساب الکترونیکی صادره توسط مودیان درج شناسه کالا یا خدمت مرتبط الزامی است. کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه دهندگان خدمت مکلف به دریافت شناسه مذکور از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشند. کلیه شناسه های کالا یا خدمت تخصیص داده شده از طریق نشانه stuffid.tax.gov.ir قابل دریافت است.

مقاله دریافت شناسه کالا و خدمت برای سامانه مودیان را برای آموزش دریافت شناسه مطالعه کنید.

مودیان دارای پرونده که ثبت نام الکترونیکی دارند، چگونه به کارپوشه خود وارد می شوند؟

  1. ورود از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir
  2. وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور انجام عملیات احراز هویت

اگر پایانه فروشگاهی مودی به هر دلیلی با مشکل مواجه شود و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود نداشته باشد، چه روش جایگزینی وجود دارد؟

مودی می بایست مراتب را تا پایان روز اداری و از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکان پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی مطابق دستورالعمل موضوع ماده 12 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان نسبت به ثبت و ارسال صورتحساب های ساده را به سازمان اقدام نماید.

آیا ساز و کار اعطای شماره اقتصادی به اتباع غیرایرانی به عنوان خریدار وجود دارد؟

بله، امکان اعطای شماره اقتصادی به اتباع ایرانی وجود دارد. هر خریدار از جمله اتباع غیر ایرانی در صورت تمایل، باید شماره اقتصادی خود را به فروشنده جهت ثبت در صورتحساب اعلام نماید.

حد مجاز فروش برای واحدهای جدیدالتاسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی چگونه است؟

حداکثر سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم.

تکلیف پیش پرداخت های خرید کالا در صدور صورتحساب الکترونیکی چیست؟

در صورتحساب الکترونیکی نوع اول، مبلغ پیش پرداخت به عنوان مبلغ نقدی در صورتحساب الکترونیکی ثبت می شود.

انواع پرداخت در صورتحساب الکترونیکی چیست؟

مودی با توجه به انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی می تواند از روش: تسویه، نقدی، نقدی-نسیه، نسیه و نحوه پرداخت: وجه نقد، چک بانکی، ساتنا، پایا و سایر استفاده کند.
جزئیات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

کدام صورتحساب الکترونیکی از نظر سازمان امور مالیاتی کشور معتبر محسوب می شود؟

صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصربه فرد مالیاتی که مطابق قواعد سازمان امور مالیاتی کشور صادر و به سامانه مودیان با موفقیت ارسال گردیده باشد معتبر خواهد بود. جزئیات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

نحوه اجرای دستورالعمل استرداد درسامانه مودیان به چه شکل است؟

مودی از طریق مراجعه به سامانه مودیان در بخش کارپوشه درخواست استرداد خود را ثبت می نماید.

مدت زمان اعتبار توکن چند ساعت است؟

4 ساعت از زمان دریافت توکن.

نحوه بارگذاری کلید عمومی در کارپوشه چگونه است؟

  • اخذ گواهی کلید عمومی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی از مراکز میانی معتبر
  • گواهی کلید عمومی مهر سازمانی برای اشخاص حقوقی
  • گواهی کلید عمومی امضای دیجیتال برای اشخاص حقیقی
  • استخراج کلید عمومی از گواهی کلید عمومی،
    به عنوان مثال: با فرض این که فایل گواهی کلید عمومی Certificate.cer و در مسیر Home/user/documents باشد، با اجرای فرمان OpenSSL زیر، کلید عمومی در فایل Pubkey.txt در مسیر Home/user/documents ذخیره می شود:
    Openssl x509-pubkey-in"/home/user/documents/certificate.cer"-noout> "/home/user/documents/Pubkey.txt"
  • بارگذاری فایل متنی حاوی کلید عمومی در کارپوشه مودی.

نحوه رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی به چه صورت است؟

  • تولید کلید متقارن و IV توسط پایانه فروشگاهی،
  • رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی با کلید مقارن و IV تولید شده،
  • رمزگذاری کلید متقارن مورد استفاده با کلید عمومی سازمان امور مالیاتی کشور.

جزئیات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

هرگونه تغییر در روش رمز گذاری در سند فوق الذکر درج خواهد شد. لذا ضروری است از آخرین نسخه سند برای رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی استفاده شود.

نحوه دسترسی به کلید عمومی سازمان به چه صورت است؟

با فراخوانی متد Get Server Information کلید عمومی و شناسه کلید عمومی سازمان در اختیار ارسال کننده صورتحساب الکترونیکی قرار می گیرد. جزئیات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

دانلود فایل pdf سوالات متداول برای پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

بیشتر بدانید: مطالعه آخرین به روزرسانی آبان ماه 1402

ارسال صورتحساب الکترونیکی به مالیات

ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با مالیتور به سادگی انجام می شود. ورود به مالیتور و نحوه ارسال صورتحساب
فاکتور آنلاین

مالیتور Malitor، نرم افزار مستقل و رابط مالیاتی برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان با امکاناتی همچون:
  • ارسال 3 فاکتور رایگان
  • ثبت مؤدی و شرکت رایگان و نامحدود
  • دریافت PDF و پرینت فاکتور با امضا
  • ایجاد فاکتور با اکسل در پلن سالانه
  • جایزه معرفی به دیگران
  • دارای امکان API

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید